Jarní únava: Věc nebo kec?

Včera jsem byla velmi unavená. Jsem maminka pěti měsíční holčičky a některé dny mě dokážou opravdu „sejmout“. Včera byl právě takový den. Celý den jsem zívala a ne a ne se probudit. Dala jsem si sprchu, procházku, zkoušela se protáhnout. Nic… chtělo se mi strašně moc spát. Pak jsem si volala s manželem a ten mi na moji stížnost odvětil: „to bude asi jarní únava“. „Asi jo“, řekla jsem a položila spokojeně telefon. Pak mi to ale došlo. Co to vlastně je jarní únava? Proč to máme a existuje to vůbec? Jarní únava sem, jarní únava tam, ale proč? Tak jsem hledala a ne, že bych toho našla mnoho, ale něco přece. Tak tady to je:

Jarní únava, z anglického springtime lethargy, by se měla přeložit spíše jako jarní letargie. Letargie pochází z řeckého Lethargos – zapomínající, a může se překládat jako chorobná spavost, lhostejnost, netečnost nebo letní spánek. To je opravdu zajímavé, protože když jsem se bavila s lidmi na téma jarní únavy a požádala je, aby mi řekli, jak si jarní únavu představují, společná slova byla: přehnaná únava, chci spát, jsem podrážděný, nemám na nic náladu, nic se mi nechce. Podle definice to sedí spíše na letargii, než na jarní únavu, ale pojďme se podívat, proč jsme takto unavení a proč zrovna z jara?

Jarní únava začíná v polovině března a trvá až do poloviny dubna. Tedy celý měsíc se potýkáme s nedostatkem energie, zvýšenou mírou podrážděnosti a „nic nechtěním“. Vzhledem k tomu, že se začíná prodlužovat den a venku začíná čím dál více svítit sluníčko, není to škoda, být zrovna v tuhle dobu v letargii? Já sama jsem tento stav pocítila včera. Celý jeden den a úplně mi to stačilo. Rozhodla jsem se najít si zdroje, zjistit o tom vše a najít řešení, abych tento stav už nepociťovala. Koneckonců představa, že moje dcera si chce hrát a já na ní zívám, prostě není pro mě. Co se tedy děje?

Nejprve bych ráda řekla, že příčina je stále neznámá. Tedy, neexistuje jasné vysvětlení, proč lidé pociťují příznaky jarní únavy. Podle studie v Německu, pociťuje příznaky jarní únavy 50-75% lidí!

Jedno je jasné, jde o zimu. V zimě se většina z nás chová zcela odlišně, než na jaře. Nejpravděpodobnější vysvětlení je to, že jde o hormony v těle, které se potřebují zotavit po zimním období. Největší podíl na jarní únavě má takzvaný „hormon štěstí“ serotonin. Protože závisí na denním světle a toho je v zimě méně, nemáme ho dostatek a naopak má tedy volné pole působnosti hormon spánku – melatonin. Jinými slovy, máme více melatoninu, takže se nám chce více spát a méně serotoninu, takže nás všechno se… takže nejsme tolik šťastní ☺.

Svůj podíl na únavě má paradoxně i to, že se nám začnou vyplavovat vyšší hladiny ostatních hormonů, a to estrogenu, testosteronu a endorfinů. Mohli byste si, jako já, myslet, že to bude znamenat přeci dobrou věc, vždyť endorfiny se vyplavují například po cvičení a ten pocit, když vyjdete z fitka nebo po hodině plavání, známe určitě všichni. No ale pro naše tělo je to po zimě velký šok, a proto, namísto, aby se „radovalo“, tak je zahlcené hormony a je z toho zkrátka unavené. Proto tato fáze trvá cca měsíc a potom odezní. Hladiny hormonů v těle si „sednou“ a po jarní únavě není ani památky.

V neposlední řadě záleží na tom, co jíte. Zatímco v zimě jíme více sacharidy a tučná jídla, nyní je čas na lehká jídla plná vlákniny a bílkovin, která pomohou tělu vzpamatovat se po zimě. Ve článku, ze kterého jsem čerpala informace, dokonce psali, že lidé, kteří se stravují lehce i v zimě, by na sobě jarní únavu neměli pocítit tolik. Toto mi dalo odpověď i na to, proč se z jara doporučuje dělat tzv. jarní detox! Tělo zkrátka potřebuje naší pomoc, aby se přehouplo do jarního režimu, ale o tom zase příště.

Moje doporučení tedy zní:

1) Jezte lehce, jídla plná vitamínů a vlákniny

2) Vězte, že toto období bude trvat maximálně měsíc ☺

3) Pokud vás jarní únava dostala, berte ReConnect a klidně navyšte dávky na 2 tablety denně – proč? Protože vaše tělo dostává momentálně opravdu zabrat, tak proč mu nepomoci se se změnou vyrovnat snáze?

Děkuji vám za to, že jste se mnou a četli jste tento článek, pokud máte dotazy či připomínky, jsem otevřená vašim názorům.

Karolína

Tagy:
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů