Stres a nemoce

Organizmus odpovídá na negativní podněty, například na bolest, poranění nebo nebezpečí, dvěma způsoby.

Prvním je cílená reakce proti danému podnětu, například bílá krvinka zneškodní nepřátelskou bakterii. Druhým způsobem je nespecifická reakce, která nám má umožnit, aby se náš organizmus jako celek se zátěží vyrovnal, přežil a která má nastolit zpět vnitřní rovnováhu v našem těle. Mluvíme opět o stresové reakci- podrobněji ZDE.

Stresová reakce je naší součástí od pradávna a je pro nás užitečná, jen se v současných podmínkách neuplatní v celém rozsahu.

Porovnejte si sami:

Jeskynní lidé: Lidé moderní doby:
Většinu času byli uvolnění. Většinu času pracují a jsou ve střehu před jakoukoli hrozbou.
Pociťovali stres jen ve velmi konkrétních chvílích. Jsou 24hodin denně ve spojení a očekávají zprávy na mobilním telefonu.
Hrozby byly skutečné – jejich život mohl kdykoli ukončit predátor. Mozek si spojuje zazvonění mobilu nebo nový e-mail s hrozbou predátora.
Vysoké dávky kortizolu a adrenalinu ve chvílích nebezpečí pomáhaly udržet tělo zdravé. Nízké dávky kortizolu se neustále vyplavují do těla.

( tabulka-IKIGAI dlouhý a šťastný život, LEDA 2017)

Pozn. : Kortizol je hormon kůry nadledvin, podrobnosti ZDE.

 

 

Stresová reakce je velmi starý mechanizmus a probíhá v podstatě u lidí i zvířat stejně. Zásadní rozdíl je v tom, že změny navozené stresovou reakcí nejsou u člověka na rozdíl od zvířat provázeny odpovídající reakcí kosterního svalstva – čili nedojde ani k boji ani k útěku!

Nastává nerovnováha mezi vyprodukovaným množstvím glukózy a mastných kyselin, připravených k přeměně na energii a využití k boji nebo útěku, a mezi jejich skutečným využitím (s šéfem nebojujeme ani před ním neutečeme), a tak tyto látky zůstávají v krvi ve zvýšeném množství nevyužité, zvláště při dlouhodobé stresové zátěži.

Stáhněte si zdarma návod - 5 kroků, jak se zbavit únavy a stresu

Odborně se setkáte s názvy hyperglykemie (zvýšená hladina cukru), hyperlipidemie (zvýšená hladina tuku) a inzulinorezistence (nereagování buněk na inzulin, který jim nese cukr-glukózu, tím pádem se glukóza do buněk nedostane a buňky paradoxně hladoví).

Tyto faktory představují hlavní příčiny vzniku mnoha chronických nemocí jako jsou hypertenze (vysoký krevní tlak), ischemická choroba srdeční, ateroskleróza (ukládání plátů v cévách a zhoršení dostupnosti kyslíku a výživy pro orgány), vředová choroba (žaludeční nebo dvanácterníkové vředy), diabetes (cukrovka), poruchy imunity, nádorová onemocnění, steatóza (ztučnění) a cirhóza (ztvrdnutí a nefunkčnost) jater a Alzheimerova nemoc.

(podle knihy Regulace metabolismu základních živin u člověka, Milan Holeček, KAROLINUM 2016)

Někdo radí stručně: Negativním následkům chronického stresu lze předcházet úpravou životního stylu, zejména pravidelnou fyzickou aktivitou a vhodným dietním režimem. (Regulace metabolismu základních živin u člověka, Milan Holeček, Karolinum 2016)

Takže určitě si hlídat, co jím a zda svému tělu dopřeji pohyb.

Japonské prostředky pro zmírnění stresu:

Dát si delší koupel, za poslechu relaxační hudby, do koupele dát uvolňující sůl.

Pečovat o své okolí, mít vše čisté a uklizené. Nejprve udělat pořádek ve svém okolí, potom v sobě.

Cvičit, protahovat se, zhluboka dýchat.

Jíst vyváženou stravu.

Promasírovat si hlavu tlakem prstů.

Meditace jakéhokoli druhu. Pomáhá praktikovat ji ve skupině, vydržíte déle a ujistíte se, že máte správnou techniku.

 

P.S.: Jak zvládat stres v práci jsme si říkali v jednom z našich minulých článků 🙂

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů